28 October, 2009

De tre årstider

Den kalde årstiden i Zambia er omsider forbi, og den har vel strengt tatt vært over et par måneder nå.. Når september kom, forsvant luftfuktigheten. Og kulden. For jeg velger å kalle det kulde. I den forstand at man har bodd her i syv-åtte måneder og nytt jevne temperaturer rundt 22-23 grader – og får stallsjokk av at det plutselig er 6-8 grader om natta og at man må sove med ullsokker. Jeg fikk i alle fall det! Stallsjokk, altså. Men det har vært en opplevelse. Hva? Jo, å se årstidene. For her er det tre årstider. Rainy season, cold season og hot season. Akkurat nå har det vært really hot season i 3-4 uker. Det innebærer (etter mitt begrep) null luftfuktighet, skyggetemperaturer alt for høyt oppe på 30-tallet, døgnjevn soveromstemperatur på drøye 32-33 grader, et minimumsbehov for væskeinntak på 3,5 liter daglig, et hus med ekstremt god drivhuseffekt og mangel på aircon. Og slår jeg på vifta, så er det som å slå på en hårføner. Men, jeg klager ikke, dette er bare observasjoner. Jeg lover bare meg selv én ting; jeg skal aldri klage over å fryse igjen!

No comments:

Post a Comment